Lake Duluti en start 2e week op school - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu Lake Duluti en start 2e week op school - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu

Lake Duluti en start 2e week op school

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

10 Februari 2015 | Tanzania, Arusha

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik weet dat er meer mensen zijn die mijn blog lezen en zou het fijn vinden als jullie ook een berichtje achterlaten. Het is af en toe best zwaar en heimwee steekt af en toe de kop op; daarom kan ik wat mentale ondersteuning vanuit NL goed gebruiken :).

Afgelopen zaterdag zijn we (Trijs, Natasha en ik) met Freddy naar Lake Duluti gegaan voor een wandeling. Lake Duluti is een kratermeer, niet ver hier vandaan. We zijn het hele meer rondgelopen, gelukkig kon dat in de schaduw van het bos, en hebben een aantal dieren gezien. We hadden verwacht dat we er meer zouden zien. We hebben een dikdik gezien, de kleinste antilope in Afrika. Verder nog wat apen en vogels.

Na de wandeling hebben we chips mayai gegeten; dat is een typische Tanzaniaanse lunch: frieten gebakken in ei. We hebben nog een tijdje in de schaduw op het terras gezeten omdat het best warm was. Na verloop van tijd zijn we weer weg gegaan, op weg naar de markt in Tengeru. Hier wil je dus zelf als blanke niet alleen rondlopen... wat een mierennest en wat een gekkenhuis.... Beetje stiekum foto's gemaakt, want dat werd niet op prijs gesteld ;).

Op zondag zijn we gaan zwemmen; we waren er op zaterdag achter gekomen dat er bij het Arusha hotel, in het centrum van de stad, een zwembad is dat ook door niet-gasten gebruikt mag worden. Dit was een verademing... Hier hebben we de hele dag lekker lui gedaan en even een keer Westers gegeten en wat vitaminen middels verse sapjes gedronken!

In mijn vorige verslag heb ik nog veel niet verteld; er gebeurt hier ook zo veel en we maken eigenlijk zo veel mee; het is ook allemaal zo anders dan in NL.
- de kindjes vinden mijn haar heel interessant ;)
- de kindjes vinden het ook maar raar dat ik " iets" op mijn wimpers heb (mascara) ;)
- van de kindjes van klas 3 heb ik vorige week allemaal leuke en lieve briefjes gekregen
- in de schoolbus is het soms afgeladen vol, vooral 's middags terug naar huis, en op de 1 of andere manier willen ze dan ook allemaal naast mij zitten, en vind ik het daar veel te warm voor!
- als ik 's ochtends om kwart voor 7 de deur uit ga, is het al volop spits en superdruk met auto's, dala dala's (kleine busjes) en picky picky's (motoren die ook dienst doen als taxi)
- wij lopen elke dag heel veel; vooral als we nog iets in de stad willen doen; het is vanaf huis een uur lopen naar de stad; de lokale vervoermiddelen laten we even voor wat ze zijn ;).

Gister begon de 2e week op school. Dit ging iets anders dan vorige week. Ik zou klas 4 wat dingen gaan leren. De klassenjuf had het niet zo goed begrepen, die dacht dat ik wel even haar wiskundeles kon overnemen. Dat heb ik niet gedaan. Gister was weer de les over NL/Rotterdam/mijzelf. De vragen die de kinderen me stellen zijn heel verschillend, en sommige echt super intelligent (kinderen zijn 9/10 jaar).
- hoe hoog is de hoogste berg in NL?
- wat is je favoriete kleur?
- wat is het grootste dier in NL?
(kinderen konden niet geloven dat wij geen olifanten of leeuwen hebben, behalve dan in de ZOO)
- eten jullie ook ugali (hele vieze dikke maispap) in NL?
- wat is de naam van jullie president?
- bij welke stam hoor je? :)
- wat is de naam van jullie nationale volkslied?
- ken je Robin van Persie? :)
Gisteren overigens punten gescoord bij de kinderen met de woorden Swahili die ik vorige week al geleerd heb (van de kinderen van klas 3).
En opeens wilden ze ook Nederlandse woorden leren! Echt te grappig!

Vandaag zou ik de kinderen gaan leren om een kikker te vouwen van papier, net zoals vorige week klas 3. Maar ik ben vandaag niet naar school gegaan. Sinds zondag hoest ik heel erg en heb ik erge keelpijn. Toen ik gister over het zandpad terugliep dacht ik dat ik in de hoestbui bleef. Ik was vanochtend klaar voor vertrek, maar ben uiteindelijk niet gegaan. Niet goed voor mijn eigen gezondheid (hele dag praten in stoffige omgeving) en ook niet voor de kinderen. Vandaag zit ik dus lekker binnen, is het ook lekker koel en kan ik even bijtanken. Maar ja, het gaat hier toch allemaal pole pole (langzaam aan), dus morgen weer een dag :).

Mier, nog ontzettend bedankt dat je mijn foto's bij het vorige bericht hebt ge-upload! Ik hoop dat het me vandaag wel zelf lukt. (ik zit nu achter de mac van Trijs)

  • 10 Februari 2015 - 13:27

    Marieke:

    Hoi Miekje, Natuurlijk wil ik je schrijven!! Ik dacht dat je het te druk zou hebben met het te lezen, dus ik ben blij dat je het zelf aangeeft. Dit is wel heel iets anders dan een georganiseerde vakantie lees ik. Lekker dat je een zwembad hebt gevonden. Ik hoor al dat het niets voor mij is (te heet). Ik zou de hele dag sjaggerijnig zijn.
    maarrehhh wist je wel alle antwoorden op de vragen? Ik heb geen idee wat de hoogste berg is en al helemaal niet bij welke stam ik hoor :-). En dat je niet eens de wiskundeles geeft. Flauw hoor, hahahaha!
    k moet ook wel lachen om al die namen: pickiepickie daladala. Je kunt er een lied mee vullen.
    Heb je ze al een Nederlands liedje geleerd? Ik stel voor de mosselman. Lezen ze meteen tellen in het Nederlands.
    Afijn. Ik moet straks naar de tandarts, heel wat te vullen. Ik weet dat je liever in mijn schoenen had gelopen nu (NOT).

    dikke kus en knuf, Miek

  • 10 Februari 2015 - 13:29

    Mam:

    wat vervelend, dat je zo,n keelpijn hebt. Als het zoblijft, zou ik maar een dokter consulteren. Ik geloof wel, dat de kinderen je afleiding bezorgen. Ga er nog even tegenaan. No twee weken, dan ga je lekker relaxen. Sterkte en lieve groetjes, mam

  • 10 Februari 2015 - 13:56

    Tineke Van IJperen:

    Hoi Marieke,
    Heel bijzonder om je verslag te lezen, het leven is daar inderdaad heel anders dan hier.
    Hopelijk zet je keelpijn niet door en kun je er weer gauw tegenaan. Sterkte in ieder geval.
    Groetjes vanuit Nederland.

  • 10 Februari 2015 - 14:15

    Eveline:

    Hoi Marieke, wat doe je dat allemaal goed. Ben er zeker van dat die kinderen een onvergetelijke tijd hebben en het nog jaren gaan herinneren. Zeg hen maar dat in het zuidelijke buurland heel wat hogere toppen zijn dan in Nl. :-)
    Knap wat je doet!!!
    Hoop op spoedig herstel!!
    Toi toi toi
    Xx
    Eveline

  • 10 Februari 2015 - 16:02

    Albert En Mattie:

    Lieve Marieke, van harte beterschap, en dat je snel weer naar school kan want dan kan je weer positieve energie putten uit de contacten met de kinderen. We leven met je mee en daarom hopen we dat je ons bij gelegenheid wil laten weten hoe de chips mayai precies klaargemaakt moeten worden want dat willen wij ook wel eens proberen. Wat de bereiding van ugali betreft zijn wij wel benieuwd hoe dat smaakt maar minder zeker het ook klaar te gaan maken. Ik (Albert) vind het fantastisch dat je verblijft in een gebied waar door Dr. Mary Leaky de oudst bekende voetafdrukken van homoniden zijn gevonden met een geschatte leeftijd van 3,5 miljoen jaar. Mattie heeft een ander gevoel bij Tanzania en Arusha. Zij is vooral blij en gerustgesteld dat in Arusha een supermarkt en een pinautomaat is! Dat lazen we in het programma van Kazuri Safaris dat we van Jeroen kregen. Mattie is ook benieuwd hoe het gesteld is met bijvoorbeeld muggen die jou over het algemeen graag opzoeken. Maar misschien zijn er heel andere exotische insecten of dergelijken waar wij geen idee van hebben. We horen het wel.
    Groetjes, Albert en Mattie.

  • 10 Februari 2015 - 16:34

    Inge:

    Lieve Marieke, wat vervelend dat je je niet fit voelt. Dan komt de heimwee aansluipen.

    Hardstikke leuk om je avonturen een beetje mee te mogen beleven. Je doet het echt goed hoor! Slim om in het weekend bij te tanken.

    Hier in NL is het koud en grijs dus daar hoef je niet naar te verlangen hoor. Ik hoop dat je je weer heel snel beter voelt.

    Liefs, Inge

  • 10 Februari 2015 - 17:12

    Martine:

    Lieve Marieke, allereerst van harte beterschap en ik hoop dat de keelpijn en het hoesten gauw over is. Je had gelijk er lezen meerdere mensen je blog en ik had zoiets je zult het wel te druk hebben met alle reacties lezen vandaar geen eerdere reactie. Allereerst bedankt dat je weer zo beeldend en uitgebreid schrijft, het is echt heel erg leuk te lezen. Ik heb heel erg gelachen om de vragen die je gesteld zijn, wat heb je gezegd dat je Robin van Persie zelfs in het echt hebt zien voetballen ? :) En de vragen over je haar en mascara echt heel erg humor. Heimwee is herkenbaar als je weg bent voor "werk", het is toch heel anders dan vakantie en zeker omdat het ook geen luxe. Gebrek aan douche, gebrek aan transport maar toch voel ik door de verhalen heen dat je enorm geniet. Een ding hoef je zeker geen heimwee naar te hebben: het weer, dat is veel lekkerder bij jou. Heel veel beterschap nogmaals en ik blijf je blog lezen en reageren. Liefs en groeten, Martine

  • 10 Februari 2015 - 17:55

    Poldi Putter:

    Hi Marieke, jeetje wat een pech dat je nu ziek bent geworden. Ik wens je een snel herstel. Je hebt nog zoveel te doen! Maar wat heb je al veel gedaan! Wat leuk dat de kinderen zo leuk op je reageren en al die vragen die ze stellen. Dat is toch te leuk allemaal. Je maakt het allemaal maar mee. Al je volgers smullen van je verhalen. Hier in Nederland is het saai en koud dus hier moet je voorlopig ook niet zijn;-)
    Ik hoop dat je snel weer opknapt en dat je de komende periode nog heel veel plezierige. mooie momenten beleef met de kindertjes.
    Pas goed op jezelf!
    Liefs en groetjes, Poldi

  • 10 Februari 2015 - 22:14

    Mier:

    Hé… een verslag overdag plaatsen.. dat was al verdacht.
    Maar je gaf inderdaad al aan dat je niet fit was en gister een westerse maaltijd en vroeg naar bed hebben niet volledig geholpen. Ik kan me voorstellen dat het dan niet leuk is om niet in je eigen bed te kunnen liggen. Maar ik weet ook zeker dat wat Martine aangeeft klopt. Je geniet ook van de kindjes. Ik hoop dat je heel snel weer beter bent en dan zal het plezier ontzettend toenemen. En dan is het straks balen dat je tijd er op zit. We hadden samen moeten gaan! Had ik die wiskunde les wel gedaan, ik zou niet het geduld hebben voor kikkers vouwen! Hahaha
    Ik heb vandaag en gister bij P-direkt les gegeven, dat was weer “thuis” komen.
    Jij hebt voor mij opgezocht toen ik in India zat waarom we in NL oranje als nationale kleur hebben, terwijl er niet eens oranje in de vlag zit. Daarom heb ik nu voor jou de hoogste berg van NL opgezocht… De Vaalserberg! Stiekem had ik gehoopt de Sint Pietersberg, want daar hoop ik aan het einde van mijn Pieterpad bovenop te staan… maar die was het niet… 
    Ik zie dat je nu wel de foto’s hebt kunnen laden, fijn! En voor ons leuk om te zien!! ;-)
    Beterschap en tot je volgende bericht.
    Grappig dat iedereen (en ik erbij!) dacht dat je geen tijd voor berichtjes had, maar ik snap heel goed wat je bedoelt!
    Liefs, Mier xxx

  • 11 Februari 2015 - 07:33

    Sandra:

    Hoi Marieke,

    sorry was er eerder niet van gekomen te mailen. Je hebt denk ik de Nederlandse griep meegenomen. Heb sinds gister ook keelpijn en heel wat collegas zijn uitgeschakeld, maar ja dat zijn ambtenaren haha dus of dat wat zegt.. Verder in Crooswijk alles wel goed..er valt weinig bijzonders te melden. Het is wel fijn dat je wat landgenoten in de buurt hebt daar. Denk dat het allemaal ook veel indrukken zijn en een kwestie van wennen. Wel lief dat die kinderen allemaal zo dicht bij je willen zitten in de bus haha zij zijn duidleijk meer gewend aan de temperatuur. Wie weet jij ook over een weekje. Beterschap en ik ga je nu weer wat sneller volgen. Zat zelf weekendje op het exotische texel ;-) en met die loonadministratie cursus naast het werk komt het niet altijd zo van mailen.
    Beterschap en tot het volgende bericht!!
    groetjes,
    San

  • 13 Februari 2015 - 00:41

    Marlies:

    Ha Marieke, veel beterschap natuurlijk. Hopelijk heb je inmiddels je draai weer gevonden. Dikdiks zijn super leuk, tof dat je die gezien hebt. Veel plezier nog de komende weken. Leuke foto's trouwens vandaag op FB.

  • 13 Februari 2015 - 15:20

    Christie:

    Hoi Marieke,
    Hopelijk is je keel weer beter, wel gemakkelijk als je voor de klas staat :)
    Toen wij in Arusha waren en koffie wilden, kwamen we in een lokaal tentje terecht,prima maar toen we wat verder liepen en een hoek omsloegen,werden we toegewuifd door onze reisgenoten vanuit een hippe coffeeshop, hoort ook een beetje bij ons. Swahili zit vrij gemakkelijk in elkaar dus je kunt met een paar woorden snel contact maken en je neemt mensen daardoor voor je in, helpt je tegen de heimwee.
    Geniet van het lesgeven en de mooie weekenduitstapjes.
    Liefs, Christie en Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Op 31 januari vertrek ik naar Tanzania om daar vanaf 2 februari 4 weken lang vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik zal van maandag t/m vrijdag werken. Ik zal in de klas assisteren bij Engels, wiskunde en eventueel andere vakken. Verder zal ik knutselactiviteiten organiseren voor de "arts" lessen.

In de weekends heb ik al verschillende activiteiten gepland.

Op 27 februari vliegt Jeroen naar Tanzania en dan gaan we samen nog op safari en relaxen op Zanzibar.

Dit is mijn schema tot nu toe:
zaterdag 31-1 KL0531 AMS 10:05 -> Kilimanjaro 20:35
maandag 02-02 eerste dag op St Margareth school
zaterdag 07-02 Wandeling Lake Duluti & bezoek Tengeru market
zondag 15-02 Safari Arusha NP, inclusief wandelsafari
zater-/zondag 21/22-02 Safari Ngorongoro icm Tarangire of Lake Manyara
donderdag 26-02 Hike Sapuku Waterfalls

vrijdag 27-02 Jeroen komt met dezelfde vlucht aan in Kilimanjaro waar ik hem met de lokale touroperator van het vliegveld ga halen.
-> verblijf in Meru View Lodge in Arusha
zaterdag 28-02 Arusha -> Tarangire NP
zondag 01-03 Tarangire NP
maandag 02-03 Tarangire NP -> Serengeti
dinsdag 03-03 Serengeti
woensdag 04-03 Serengeti -> Karatu via Ngorongora krater
donderdag 05-03 Terug naar Arusha en vlucht naar Zanzibar
vrijdag 06-03 t/m dinsdag 10-03 Zanzibar
dinsdag 10-03 PW0712 20:50 Zanzibar -> Dar es Salaam 21:20 / KL0574 Dar es Salaam 23:59 -> Amsterdam 07:35 (11-03).

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2015

Samen op safari en genieten op Zanzibar

27 Februari 2015

Einde vrijwilligerswerk en start vakantie!

22 Februari 2015

School, ziekenhuis en safari

12 Februari 2015

Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en

10 Februari 2015

Lake Duluti en start 2e week op school
Marieke

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 4865

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 11 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: