School, ziekenhuis en safari - Reisverslag uit Kioga, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu School, ziekenhuis en safari - Reisverslag uit Kioga, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu

School, ziekenhuis en safari

Blijf op de hoogte en volg Marieke

22 Februari 2015 | Tanzania, Kioga

Hoi allemaal, na het relaxte weekend ben ik vorige week maandag weer volop aan de slag gegaan op school! Ik ben verder gegaan met klas 4 en heb ze geleerd kikkers vouwen en bloemen maken! Dat was weer een groot succes!
Op dinsdag is Trijs (kamergenoot bij gastgezin) met mij mee geweest naar school. Zij had vanuit NL heel veel loombandjes meegenomen en hebben met klas 4 'geloomd'. Ook een groot succes! Zo groot, dat de volgende ochtend in de bus een aantal kindjes zaten te loomen en kinderen uit andere klassen aan mij kwamen vragen of ze ook bandjes mochten hebben! Gelukkig konden de kinderen van klas 5, waar ik woensdag begonnen ben, de kikkers ook nog waarderen!

Op donderdag ben ik een dag met Trijs en Natasha mee geweest naar het Kaloleni ziekenhuis. Zij doen hier vrijwilligerswerk en helpen bij het baby spreekuur met het wegen en vaccineren van de baby's. Erg leuk om dit ook meegemaakt te hebben! Alle baby's worden met blote billen in een weegzak aan de weegschaal gehangen. Het kan wel eens voorkomen dat er dan hier en daar wat vocht naar buiten komt haha.
Na het baby spreekuur zijn we nog gaan kijken op de observation room, een soort spoedeisende hulp. Op het moment dat wij er waren kreeg een jongetje van een jaar of 10 een injectie in zijn bil maar die schreeuwde moord en brand en hij moest door 2 mensen in bedwang gehouden worden en liep uiteindelijk huilend en hinkend weg... Ben blij dat ik in het dagelijkse leven geen zuster ben, moest me even omdraaien en had t liefst ook mijn oren dicht gedaan...

Op vrijdag ben ik weer naar school geweest. Eerst 2 uur met de jongsten van school geschommeld, geklommen en bellen geblazen! Echt lachen! Daarna werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt ten aanzien van het grootste cultuurverschil op school: stokslagen! Ten overstaan van alles en iedereen! Ik kan dat niet aanzien hoor... Op zo'n moment denk ik echt 'wat doe ik hier?'.

Vrijdag was ook nog de verjaardag van Trijs. Wij hadden haar stoel aan de eettafel versierd en nog een klein kadootje gekocht. 's Avonds zijn we uit eten geweest en hebben we heerlijk gegeten!

Op zaterdag werden we om 8 uur opgehaald om het weekend op safari te gaan. We gingen op weg naar Tarangire NP, bekend om zijn olifanten en baobab bomen. Het was een geweldige dag!! Inderdaad veel olifanten gezien en ook heel dichtbij; verder giraffes, wrattenzwijnen en het hoogtepunt voor mij: de uiteindelijk 13 leeuwen! Eerst lagen er een paar onder de bomen uit te rusten en er kwamen er steeds meer bij, ook kleintjes! Het bleek dat ze net 2 buffels gedood hadden en lagen uit te rusten! Zo gaaf om te zien! 's Avonds overnachtten we op een campsite; het eten was heerlijk, dat is toch wel fijn!
's Nachts heerlijk geslapen! Om half 6 ging alleen de wekker al weer! Rond half 7 vertrokken we naar de Ngorongoro krater. Hier hebben we ook ontzettend veel gezien: gnoes, zebra's, gazellen, buffels, en uiteraard ontzettend genoten van het landschap! Op een gegeven moment zagen we een neushoorn, ver weg, liggend. Ik nog de andere, grotere lens er op gezet maar was nog steeds ver. Vlakbij was een hippo pool waar we even een pauze hadden; daarna gingen we terug naar de neushoorn en ja hoor, hij was gaan staan en was dichterbij gekomen! Wat gaaf! Maar dat was niet alles... Kort erna, op een andere plek zagen we er 2 bij elkaar! Hoe bijzonder en wat gaaf!! Kortom, een zeer geslaagde dag en zeer geslaagd weekend!

Deze week 3 dagen werken en dan is het echt vakantie!

Ps ik zal een aantal foto's uploaden maar het zijn niet de mooiste en het zal ook even duren...

  • 24 Februari 2015 - 15:22

    Marieke :

    Oei ja, die stokslagen, daar kunnen geen 100 gillende jongetjes bij vaccinaties tegenop!
    Gelukkig zijn ze heel blij met jullie creatieve uitspattingen. Wat een ervaringen meis. En dat kan je je vent straks ook allemaal nog laten zien!

  • 24 Februari 2015 - 16:18

    Mam:

    Wat een belevenis. Zeker die stokslagen. Nog even volhouden. A.s. vrijdag krijg je echt vakantie. Hier gaat alles goed. Het is fijn om weer iets van je te horen. Nog veel succes de komende dagen. mam

  • 24 Februari 2015 - 16:43

    Carla:

    Hoi Marieke,
    Wat een spannende dagen! Ik vind de foto's erg leuk. Die stokslagen is echt minder, wat jammer dat het daar nog gebeurd maar je kunt niet even hun cultuur veranderen... Hopelijk komen ze ooit tot inzicht dat dit niet de manier is. En dan die neushoorns, geweldig! Hoewel hier aan de "overkant" de Indische neushoorns Namaste en Zwatra en Zwarte Neushoorns Vungu en Naima van heel dichtbij te bewonderen zijn, hahahaha! En die grote leeuwengroep, dat ze zomaar 2 buffels te pakken hadden! Die zijn toch volgens mij niet gemakkelijk te vangen, maar met zo'n grote groep hadden ze geen kans. En nu binnenkort lekker van je vakantie genieten! Heel veel plezier en laat ons weten hoe lekker warm het daar is............ ;-)

  • 24 Februari 2015 - 17:12

    Albert En Mattie:

    Lieve Marieke, mooi en indrukwekkend die foto's. Zo dichtbij die wilde dieren dat geeft toch wel een bijzonder gevoel. Eigenlijk is het met die stokslagen net zo; het geeft een bijzonder gevoel, zowel bij jou als bij de daders die ges Wij zijn wel benieuwd te horen of de school eerder wel eens geprobeerd heeft of zonder stokslagen de orde ook te handhaven was. En is de behandeling voor jongens en meisjes hetzelfde? Je hebt nog best kans dat als vooral de jongens 'slachtoffer' zijn, zij er helemaal geen probleem van maken en het meer zien als een bewijs hoe flink ze zijn.

  • 24 Februari 2015 - 17:25

    Albert:

    zojuist is een reactie waar ik nog aan bezig was door onbekende oorzaak geplaatst waardoor de tekst niet goed loopt. Ik schreef Eigenlijk is het met die stokslagen net zo; het geeft een bijzonder gevoel, zowel bij jou als bij de daders die gestraft moeten worden in de ogen van de Tanzaniaanse leraren. Als je maar niet het gevoel krijgt dat die leraren er plezier in hebben te slaan maar dat ze eigenlijk het beste met iedereen voor hebben dan is er niks aan de hand. We horen het allemaal wel als je terug bent. De laatste twee dagen die nu nog op school te gaan hebt geven je hopelijk toch een overall positief gevoel bij wat je met je vrijwilligerswerk voor de school hebt kunnen betekenen. Nou kan je je helemaal op je gemak voorbereiden op de komst van Jeroen.
    Groetjes Albert en Mattie

  • 24 Februari 2015 - 18:07

    Mier:

    Hola!!
    Nu nog maar 1 dagje werken... ;-)
    Grappig dat je ook een dagje ziekenhuis hebt gezien en Trijs "jouw" school. En heerlijk om die foto's van jou met de blijde kids te zien. Maar ik begrijp helemaal dat het stokslagenverhaal zo'n indruk maakt... Het horen of lezen is zoooooo anders dan het écht zien, dan is het ineens niet meer "ver van je bed". Laten we hopen dat ook zij snel tot het besef komen dat er andere manieren zijn om kinderen een gewenst gedrag aan te leren.
    Succes met je laatste dag en heel veel plezier met het vakantiedeel van je reis!
    Jeroen, jij een goede reis richting Afrika en daarna word je vast besmet met een virus, waar niet tegen in te enten valt... "HET AFRIKA VIRUS"!!! :-)

  • 24 Februari 2015 - 20:33

    Inge:

    Hoi Marieke,

    Wat een mooie verhalen en coole foto's weer! Wat lijkt het me bizar om dit allemaal mee te maken. Ik vind het echt ontzettend goed van je dat je dit allemaal doet. Nu nog heel eventjes en dan genieten van een echte verdiende vakantie. Geniet ervan en snuif het op. Voor je het weet zit je weer in de regen ;-)

    Groetjes en tot snel,
    Inge

  • 25 Februari 2015 - 10:55

    Christie:

    Hoi Marieke,
    13 leeuwen, dat hebben we niet eens bij elkaar gezien! Wel liepen er 3 door de picnicplaats naar het toiletgebouwtje om daar in de schaduw te gaan liggen.Ik hield er 2 in d!e gaten en zag de derde dus niet die mij tot verbijstering van het gezelschap tot zo'n meter of 10 (?)benaderde voor ik de jeep in kon duiken, gelukkig had hij geen honger.We wensen je nog een heel mooie tijd samen met je vriend,veel liefs, Christie

  • 27 Februari 2015 - 10:09

    Poldi:

    Hi Marieke,

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Wat maak je veel mee! De foto's zijn prachtig. Leuk die kindertjes op school. Het is toch niet voor te stellen dat deze kinderen aan stokslagen worden blootgesteld. Ik zou inderdaad ook mijn hoofd omdraaien.
    Ik wens je een fijne vakantie. Geniet ervan!

    Groetjes, Poldi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kioga

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Op 31 januari vertrek ik naar Tanzania om daar vanaf 2 februari 4 weken lang vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik zal van maandag t/m vrijdag werken. Ik zal in de klas assisteren bij Engels, wiskunde en eventueel andere vakken. Verder zal ik knutselactiviteiten organiseren voor de "arts" lessen.

In de weekends heb ik al verschillende activiteiten gepland.

Op 27 februari vliegt Jeroen naar Tanzania en dan gaan we samen nog op safari en relaxen op Zanzibar.

Dit is mijn schema tot nu toe:
zaterdag 31-1 KL0531 AMS 10:05 -> Kilimanjaro 20:35
maandag 02-02 eerste dag op St Margareth school
zaterdag 07-02 Wandeling Lake Duluti & bezoek Tengeru market
zondag 15-02 Safari Arusha NP, inclusief wandelsafari
zater-/zondag 21/22-02 Safari Ngorongoro icm Tarangire of Lake Manyara
donderdag 26-02 Hike Sapuku Waterfalls

vrijdag 27-02 Jeroen komt met dezelfde vlucht aan in Kilimanjaro waar ik hem met de lokale touroperator van het vliegveld ga halen.
-> verblijf in Meru View Lodge in Arusha
zaterdag 28-02 Arusha -> Tarangire NP
zondag 01-03 Tarangire NP
maandag 02-03 Tarangire NP -> Serengeti
dinsdag 03-03 Serengeti
woensdag 04-03 Serengeti -> Karatu via Ngorongora krater
donderdag 05-03 Terug naar Arusha en vlucht naar Zanzibar
vrijdag 06-03 t/m dinsdag 10-03 Zanzibar
dinsdag 10-03 PW0712 20:50 Zanzibar -> Dar es Salaam 21:20 / KL0574 Dar es Salaam 23:59 -> Amsterdam 07:35 (11-03).

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2015

Samen op safari en genieten op Zanzibar

27 Februari 2015

Einde vrijwilligerswerk en start vakantie!

22 Februari 2015

School, ziekenhuis en safari

12 Februari 2015

Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en

10 Februari 2015

Lake Duluti en start 2e week op school
Marieke

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 4867

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 11 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: