Aankomst in Tanzania en eerste dagen op school - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu Aankomst in Tanzania en eerste dagen op school - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu

Aankomst in Tanzania en eerste dagen op school

Blijf op de hoogte en volg Marieke

06 Februari 2015 | Tanzania, Arusha

Hoi allemaal, hierbij mijn 1e verslag vanuit Tanzania. Ik zit nu in een (westers) restaurantje met wifi en te genieten van een echte cappuccino. Begin dit verslag nu overigens voor de 3e keer, dus ben benieuwd of het uberhaupt gaat lukken. Thuis is internetverbinding heel slecht, kan alleen beetje whatsappen met lokaal nr en op fb (messenger). Ik lees dus geen email, of whatsappjes op mijn Nederlandse nr.

Afgelopen zaterdag na een goede vlucht van 8 uur aangekomen op Kilimanjaro airport. We moesten het vliegtuig via de trappen verlaten en naar een klein gebouwtje lopen. Bij de ingang moesten we het ingevulde ebola formulier inleveren. Ik kon doorlopen naar een korte rij voor paspoortcontrole want had het visum al in NL geregeld. Er moest nog wel een foto gemaakt en vingerafdrukken genomen worden. Toen naar de bagage; dit was recht achter paspoortcontrole. Mijn koffers kwamen snel en buiten stond Freddy, de lokale vertegenwoordiger van de vrijwilligersorganisatie al te wachten!
Het eerste stuk naar Arusha ging over 'snelweg'; eenmaal in Arusha moesten we nog een stuk over safariroad... Ik vroeg me echt af waar ik terecht ging komen. Maar goed, op een gegeven moment stonden we voor groot hek en moesten we flink toeteren voor r open gedaan werd. Ik werd opgewacht door Fortunata, de schoondochter van mama Bomboo van wie het huis is (mama is respectvolle aanspreektitel voor oudere dames). Ook de 1,5 jr jonge Nadia, kleindochter woont in het huis. Verder waren r op dat moment 2 Nederlandse dames; Trijs, met wie ik de kamer deel, heel gezellig, gaat heel goed, en Annemarie, die er al 11 weken was en vannacht terug naar NL is gegaan. Even kort gekletst en toen toch maar naar bed gegaan.

Op zondag samen met Trijs de stad ingegaan om geld te wisselen en een simkaart te kopen. We zouden dit 's middags eerst samen met Freddy doen en met nog een Nederlands meisje dat 's ochtends zou aankomen. Zij was uiteindelijk 12 uur vertraagd...

Op maandagochtend zou het avontuur echt gaan beginnen. Trijs en Natasha gingen naar het ziekenhuis en ik naar de St Margareth school. Ik ging eerst naar de kleuterschool in Arusha om mama Tesha (oprichtster van de school) te ontmoeten en daar vandaan zijn we met de auto naar Kisongo gereden. In Kisongo een korte rondleiding gekregen en rond lunch weer terug gegaan naar Arusha. Daar hebben we met de Nederlanders en Freddy een Tanzaniaanse lunch gegeten: friet gebakken in ei... In de middag terug naar huis gelopen en daar nog even op terras gezeten. 's Avonds bij de familie gegeten. Dit is overigens zonder de familie aan tafel, die eten na ons. Het eten is allemaal vrij sober. Vaak kippenpoten in een 'prutje' met rijst of spaghetti. Ook al een keer bananenprut (foto) gegeten, smaakte nergens naar...

Op dinsdag ging het dan echt beginnen! Om 7.10 vertrekt de schoolbus en dan ben ik tussen kwart voor 8 en 8 uur op school. Schoolbegint om 8.15. Het begint elke ochtend met een ritueel. Eerst wordt er gebeden voor de kinderen de klas in gaan en in de klas worden de meesters en juffen staand welkom geheten met een 'goodmorning teachers, how are you?'. Ik begon in klas 3 bij meester William. Deze klas is opgesplitst in A en B omdat er zo verl kinderen zijn, in totaal in deze klas rond de 80. Ze kregen eerst Swahili les en daarna heb ik een les gegeven. Over mezelf, Rotterdam en Nederland; ik heb de kinderen veel vragen laten stellen, erg leuk! En de meegebrachte foto's en wereldbol waren een succes! Om 10.15 is er theepauze; de kinderen gaan dan klas voor klas de kantine in om een beker thee met ontbijt (boterham of drogr Tanzaniaanse oliebol hihi) te nuttigen. Voor de leraren is er hetzelfde. Na de theepauze kwam klas 3b en was er weer Swahili en daarna weer mijn les. Om 13.15 is lunchpauze. Dinsdag aten we rijst met bruine bonen. Na de lunchpauze was het nog maar een uurtje les en hebben de kinderen niet meer zo veel gedaan. Na school weer terug met de schoolbus!

Op woensdag heb ik de kinderen van klas 3a en 3b geleerd hoe ze een kikker moesten vouwen van papier! Superleuk! Ook werden ze door meester William overhoord over wat ik ze de dag ervoor verteld had.

Op donderdag heb ik ze geleerd een bloem te maken met verschillende vormen en verschillende kleuren. Ook dit was weer een groot succes! Het minder leuke deel van deze klas was eerst dat een jongetje bij erm meisje in haar oor had 'geknipt' en ik met haar naar de hoofdmeester moest om te 'repareren'... En na de lunch waren de kinderen van 3a (sowieso een hele drukke klas) een beetje uitgelaten en gedroegen ze zich niet volgens de regels en moesten op het matje komen... Dat betekent daar dat je stokslagen op je billen krijgt... Heel zielig toen ze 1 voor 1 met tranen in de ogen terug kwamen...

Maandag ga ik naar klas 4 en daar ongeveer hetzelfde doen.

Op de school wordt in het Engels les gegeven maar het niveau verschilt heel erg per kind.

Morgen hebben we nog een uitstapje gepland staan naar Lake Duluti, een kratermeer hier in de buurt.

Verder is het warm, stoffig en hebben we geen douche thuis... Veel improviseren dus, ook op school hoor ;-).

Ps foto's uploaden lukt niet :-(

  • 06 Februari 2015 - 12:02

    Mam:

    Fijn om wat van je te horen. Het is zo te lezen erg indrukwekkend. Nog veel plezier

  • 06 Februari 2015 - 14:09

    Ine Weststrate:

    Mooi verhaal Marieke", één ding is zeker, dik zal je niet terug komen!!. Veel succes en plezier verder

  • 06 Februari 2015 - 15:39

    Mier:

    Ik heb netjes je hele verhaal gelezen, al kijk ik liever naar de foto's! hahaha
    Mooie ervaringen al hoor. Bizar dat daar nog stokslagen zijn... Je zou zeggen dat ze met alle Westerse vrijwilligers hier al niet meer aan zouden doen. Leuk dat je crea bea lessen in goede aarde vallen! Wat voor vragen/opmerkingen kreeg je over NL en Rotterdam?
    Bijna weekend en dan naar het meer, veel plezier!!
    Mier xxx

  • 07 Februari 2015 - 13:57

    Albert En Mattie:

    Wat een bijzondere beelden en verhalen. En wat hebben wij het hier goed. Het is een wel een cultuurschok voor je en hal je allemaal niet even makkelijk vallen maar de lach op de gezichten van de kinderen en de uitstapjes in je vrije tijd zullen alles goed maken. De tijd gaat snel, dus haal eruit wat er in zit.

  • 07 Februari 2015 - 17:53

    Robert:

    Heey Marieke, leuk reisverslag met foto's. Zie dat je er met eten op vooruit bent gegaan, althans in vergelijking met onze bedrijfskantine dan... En brulkikkers zijn reeds gevouwen, nu de brulapen nog uiteraard. Wel een superervaring hoor, daar hoort af en toe een cultuurschok bij met die stokslagen.., hoewel bij ons dat 80 jaar geleden ook nog in de cultuur zat. Dus gebruik respectvol je invloed om andere wijze van handelen te laten zien.. Jou wel toevertrouwd. Ik wens je nog succes met het lesgeven en veel plezier ook uiteraard. Groeten, Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Op 31 januari vertrek ik naar Tanzania om daar vanaf 2 februari 4 weken lang vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik zal van maandag t/m vrijdag werken. Ik zal in de klas assisteren bij Engels, wiskunde en eventueel andere vakken. Verder zal ik knutselactiviteiten organiseren voor de "arts" lessen.

In de weekends heb ik al verschillende activiteiten gepland.

Op 27 februari vliegt Jeroen naar Tanzania en dan gaan we samen nog op safari en relaxen op Zanzibar.

Dit is mijn schema tot nu toe:
zaterdag 31-1 KL0531 AMS 10:05 -> Kilimanjaro 20:35
maandag 02-02 eerste dag op St Margareth school
zaterdag 07-02 Wandeling Lake Duluti & bezoek Tengeru market
zondag 15-02 Safari Arusha NP, inclusief wandelsafari
zater-/zondag 21/22-02 Safari Ngorongoro icm Tarangire of Lake Manyara
donderdag 26-02 Hike Sapuku Waterfalls

vrijdag 27-02 Jeroen komt met dezelfde vlucht aan in Kilimanjaro waar ik hem met de lokale touroperator van het vliegveld ga halen.
-> verblijf in Meru View Lodge in Arusha
zaterdag 28-02 Arusha -> Tarangire NP
zondag 01-03 Tarangire NP
maandag 02-03 Tarangire NP -> Serengeti
dinsdag 03-03 Serengeti
woensdag 04-03 Serengeti -> Karatu via Ngorongora krater
donderdag 05-03 Terug naar Arusha en vlucht naar Zanzibar
vrijdag 06-03 t/m dinsdag 10-03 Zanzibar
dinsdag 10-03 PW0712 20:50 Zanzibar -> Dar es Salaam 21:20 / KL0574 Dar es Salaam 23:59 -> Amsterdam 07:35 (11-03).

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2015

Samen op safari en genieten op Zanzibar

27 Februari 2015

Einde vrijwilligerswerk en start vakantie!

22 Februari 2015

School, ziekenhuis en safari

12 Februari 2015

Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en

10 Februari 2015

Lake Duluti en start 2e week op school
Marieke

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 4879

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 11 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: