Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en - Reisverslag uit Kioga, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en - Reisverslag uit Kioga, Tanzania van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu

Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Februari 2015 | Tanzania, Kioga

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties op mijn vorige blog!! Ook via email en whatsapp! Dat doet me heel goed en geeft me ook weer extra energie om me hier in te zetten!
Grappig trouwens dat veel van jullie dachten dat ik het te druk zou hebben om de berichtjes te lezen.... Mijn dagen zien er ongeveer zo uit:
- 6 uur de wekker, kwart voor 7 de deur uit
- om 7.10 vertrekt de schoolbus, 8 uur op school
- les begint om 8.15
- theepauze om 10.15 (ontbijt)
- lunchpauze om 13.15
- om 15.15 vertrekt de schoolbus richting stad en dan ben ik tussen half 5 en 5 uur thuis.
- even opfrissen, maar dan ben ik 'vrij'
- we eten meestal rond 20 uur, maar dat gaat snel want we eten meestal niet zo veel en de familie eet na ons uit dezelfde pot dus wel zo aardig als wij 'opschieten' zodat hun eten nog warm is.
Verder is er 's avonds niets te doen, dus mijn (puzzle)boeken ook bijna uit...

Wat eten we als ontbijt? Als we thuis ontbijten dan wit brood met iets zoets; er was eerst alleen jam en hebben zelf pindakaas en chocopasta gekocht!
Afgelopen weekend hadden we een gebakken eitje er bij!
Koffie kennen ze hier (in huis maar ook op school) niet, dus kopje (zwarte) thee erbij.
Op school is het thee met boterhammen met boter of deegballen; dat zijn een soort oliebollen maar gemaakt van rijstdeeg. Op school hebben ze thee met gember of 1 of andere dikkere smurrie met melk (en waarschijnlijk) nog iets anders erin (t lijkt pap maar ze drinken het).

De lunch op school wordt in een grote gaarkeuken bereid. Vaak rijst met iets; maar ook een keer alleen bonen; en een andere keer ugali. Dat is een hele dikke en stevige maispap. Deze werd geserveerd met kleine visjes, waar de kop nog op zat... Als ik eraan terug denk word ik weer misselijk. Ik wist toen ook even niet hoe ik ongemerkt mijn nog volle bord terug ging zetten.... Sindsdien heb ik een noodrantsoen bij me als ik naar school ga: biscuitjes!

Het avondeten eten wij als vrijwilligers bij hetcgasrgezin aan de eettafel. Als wij klaar zijn eet de rest van de familie (op de bank).
Het is vaak rijst; maar ook een keer spaghetti (zonder saus) met ei en kippenpoten. Of ook al een keer frieten met komkommer en tomaat gegeten. Maar veel groente kennen ze hier niet. Als ik aan de kinderen vertel wat wij in NL 's avonds eten dan vallen hun monden open: groente???
De afgelopen dagen hadden we wel vers fruit toe: mango, ananas, watermeloen of banaan.

Als we in het weekend niet op excursie zijn dan proberen we met een Westerse lunch wat extra vitaminen binnen te krijgen.

Afgelopen week heb ik verder rustig aan gedaan en dat heeft er toe bijgedragen dat ik weer opgeknapt ben en bijna niet meer hoest of snotter! Kan er de laatste 1,5 week weer flink tegen aan!

Gister zijn we eerst met een dala dala de stad in gegaan! Lachen hoor, hoe meer mensen er in kunnen hoe beter! In de stad een kanga en een jurkje gekocht. In die laatste pas ik denk ik twee keer (one size fits all) dus die ga ik in NL nog op maat laten maken.

Daarna met de dala dala naar het zwembad gegaan om nog even lekker te relaxen en van het zonnetje te genieten. Ik zat goed en wel op mijn stoel toen er iets uit de boom viel, op mijn schouder zo op de grond: een kameleon.

Afgelopen nacht heeft het de hele nacht aan één stuk door hard geregend.... De zandweg naar de hoofdweg was een groot modderpad.

Vanochtend zijn we naar Arusha National Park geweest. Onze eerste safari! Jammer genoeg was het slecht weer; koud en regen. Maar desondanks wel zebra's, giraffes, apen, antilopen, vogels en flamingo's gezien! Na de lunch zijn we met een ranger in het park gaan wandelen. Jammer genoeg hebben we tijdens deze 2 uur durende wandeling alleen wrattenzwijnen gezien.
Het was heerlijk om met de jeep door het Afrikaanse landschap te rijden! Prachtig! Kijk nu al uit naar de volgende safari, maar eerst weer een week werken!

Tot mijn volgende reisverhaal!

  • 15 Februari 2015 - 17:15

    Mam:

    Fijn dat je weer bent opgeknapt. Je ga zeker morgen weer naar school. De kinderen zullen je wel gemist hebben. Leuke fotos heb je de verslagen geplaatst. Geniet er nog maar even van.
    lieve groetjes mam

  • 15 Februari 2015 - 19:00

    Mier:

    Spannende dala dala!! hahaha
    (heb eerst je foto's gekeken, je kent me.... ga nu lezen...)

  • 15 Februari 2015 - 19:06

    Mier:

    Fijn dat je er weer zin in hebt!!
    Maar nog anderhalve week? ik dacht dat het werk op school 4 weken was, maar dus 3,5?
    Enne... misschien hoef je die jurk wel niet te verkleinen.. Als je weer in NL bent met "ons" westerse eten, ga je er mogelijk veel te veel van nemen! hahaha
    Veel plezier morgen weer op school!
    Mier xxx

  • 15 Februari 2015 - 19:29

    Carla:

    Hoi Marieke, Wat het eten betreft lijkt het me geen "vakantie" hahaha! Je zult op die manier denk ik wel afvallen ook, klinkt niet echt voedzaam... Maar straks in Zanzibar kun je je weer uitleven en lekkere dingen eten. Het is wel een hele aparte ervaring zo te horen en straks een leuke herinnering. Heel Nederland hoest en ik ben ook weer verkouden. Als je dagelijks in het OV zit zoals ik nu - vanwege de verhuizing van mijn moeder naar een verzorgingshuis druk bezig met heen en weer pendelen tussen haar oude en nieuwe huis met tassen vol spullen - en iedereen zit onbehoorlijk te hoesten om je heen, dan ontkom je er niet aan. Mijn weerstand was natuurlijk al 0 na de bacteriële infectie die bijna 4 weken geduurd heeft. En alle stress van de onverwachte en snelle verhuizing van mijn moeder. Dat heeft er wel ingehakt. Amuseer je nog de laatste tijd en dan heerlijk relaxen in Zanzibar met Jeroen!! Groetjes, CARLA

  • 15 Februari 2015 - 20:07

    Sandra:

    Hoi Marieke, gelukkig dat je weer in orde bent en dat met zo weinig vitamines...je bent dus in top conditie.
    Jammer van het weer maar heerlijk dat je even hebt kunnen bijtanken in de natuur. Je zit qua school dan al over de helft en dus gewoon lekker nog genieten van je "juffenbestaan" :-) ik ga nu even de foto's bekijken.
    groetjes,
    San

  • 16 Februari 2015 - 11:17

    Albert En Mattie:

    Lieve Marieke, gelukkig kan je weer volop genieten van werken en uitgaan. Zo komt jouw droom tenminste op een goede manier uit. De foto's geven een goed beeld hoe je het nu maakt. Heel bijzonder een kameleon op bezoek te krijgen. Door jouw belevenissen te delen hebben we intussen in onze kennissenkring nog twee dames gevonden die ooit in Afrika waren om in een ziekenhuis te co-assisteren en toen een reisverslag hebben bijgehouden. Zij kregen op bepaald moment een grote baviaan op bezoek in de keuken die alleen wilde vertrekken toen ze met een hakmes gingen zwaaien. Wie weet wat je allemaal nog mee gaat maken. Het hoort er allemaal bij, net als het exotische eten. Je kan nu lekker aftellen, zeker als je alleen de dagen telt dat je je op school moet inzetten. We wensen je veel plezier en leuke ervaringen toe. Groetjes, Albert en Mattie.

  • 16 Februari 2015 - 22:52

    Robert:

    Heey Marieke,

    Weer een fraai epistel. Denk dat er nog wel een kookboek voor het WFP inzit: Koken in Tanzania! Het schiet alweer op. Leuk die eerste safari en het Afrikaanse landschap, toch uniek en nog meer op het programma natuurlijk.. Nu, nog succes en veel (leer)plezier de laatste anderhalve week.
    Groeten, Robert

  • 17 Februari 2015 - 10:54

    Bep Kramer:

    Hallo Marieke

    Waarschijnlijk weet je niet gelijk wie ik ben. Ik heb je een paar keer bij Mattie en Albert gezien op verjaardag.Ik ben de vriendin van Mattie. Ik volg je blog, wat ik erg leuk vind. De dames die in het mailtje van Albert achter de baviaan aan gingen waren onze schoondochter en haar vriendin.
    Ze hebben daar maanden met veel plezier de co-schapen gelopen.
    Natuurlijk hebben ze ook heel veel dingen gezien die niet prettig waren, en in Nederland heel wat beter
    verzorgd werden. Het eten was daar ook zeker wenen (het was goed voor de lijn)
    Nu ze er na jaren later op terug kijken, vonden ze het een hele ervaring, om zo jong daar dikwijls
    zelf beslissingen te moeten nemen.
    Marieke, ik wens je nog veel succes, en straks nog een fijne vakantie met Jeroen.

    Groeten van Bep






  • 18 Februari 2015 - 23:19

    Marieke :

    Hé miekje,
    Zo te lezen hoef ik niet per se met je te ruilen. In ieder geval laat ik het eten voor wat het is!
    Handige van die regen is dat de stof even weg was :-)
    Zet hem op! Het beste komt gelukkig nog!

    Xxxmiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kioga

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Op 31 januari vertrek ik naar Tanzania om daar vanaf 2 februari 4 weken lang vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik zal van maandag t/m vrijdag werken. Ik zal in de klas assisteren bij Engels, wiskunde en eventueel andere vakken. Verder zal ik knutselactiviteiten organiseren voor de "arts" lessen.

In de weekends heb ik al verschillende activiteiten gepland.

Op 27 februari vliegt Jeroen naar Tanzania en dan gaan we samen nog op safari en relaxen op Zanzibar.

Dit is mijn schema tot nu toe:
zaterdag 31-1 KL0531 AMS 10:05 -> Kilimanjaro 20:35
maandag 02-02 eerste dag op St Margareth school
zaterdag 07-02 Wandeling Lake Duluti & bezoek Tengeru market
zondag 15-02 Safari Arusha NP, inclusief wandelsafari
zater-/zondag 21/22-02 Safari Ngorongoro icm Tarangire of Lake Manyara
donderdag 26-02 Hike Sapuku Waterfalls

vrijdag 27-02 Jeroen komt met dezelfde vlucht aan in Kilimanjaro waar ik hem met de lokale touroperator van het vliegveld ga halen.
-> verblijf in Meru View Lodge in Arusha
zaterdag 28-02 Arusha -> Tarangire NP
zondag 01-03 Tarangire NP
maandag 02-03 Tarangire NP -> Serengeti
dinsdag 03-03 Serengeti
woensdag 04-03 Serengeti -> Karatu via Ngorongora krater
donderdag 05-03 Terug naar Arusha en vlucht naar Zanzibar
vrijdag 06-03 t/m dinsdag 10-03 Zanzibar
dinsdag 10-03 PW0712 20:50 Zanzibar -> Dar es Salaam 21:20 / KL0574 Dar es Salaam 23:59 -> Amsterdam 07:35 (11-03).

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2015

Samen op safari en genieten op Zanzibar

27 Februari 2015

Einde vrijwilligerswerk en start vakantie!

22 Februari 2015

School, ziekenhuis en safari

12 Februari 2015

Bijna helemaal fit, eerste regen, eerste safari en

10 Februari 2015

Lake Duluti en start 2e week op school
Marieke

Actief sinds 13 Jan. 2015
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 4876

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 11 Maart 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: