Samen op safari en genieten op Zanzibar - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu Samen op safari en genieten op Zanzibar - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Marieke Smedinga - WaarBenJij.nu

Samen op safari en genieten op Zanzibar

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Maart 2015 | Nederland, Rotterdam

Hoi allemaal,

Het vorige reisverslag eindigde dat ik aan het wachten was om Jeroen van het vliegveld te gaan halen! Ik had bij de accommodatie gelukkig nog tijd gehad om even lekker te eten! De vlucht was iets vertraagd en Jeroen stond in de "verkeerde" rij voor de paspoortcontrole, dus ik moest even geduldig zijn... En met mij de Tanzaniaanse chauffeur ;-).

Op zaterdagochtend hebben we eerst even lekker ontbeten en daarna stond onze safari chauffeur/gids al op ons te wachten om ons mee te nemen naar Tarangire NP. We gingen via Arusha om de lunchpakketten op te halen! Ik kon meteen aan Jeroen laten zien welke route ik elke dag met de schoolbus reed en waar de school was :-). Maar omdat het zaterdag was, had het geen zin om langs de school te gaan.
We kwamen rond lunchtijd bij Tarangire NP aan, en zijn toen eerst gaan lunchen. Na de lunch begon onze eerste game drive.

Tarangire staat bekend om de hoeveelheid olifanten, dus vandaag zou olifantendag worden! Maar behalve olifanten hebben we ook zebra's, giraffes, bavianen, waterbokken, impala's en de Tanzania express (wrattenzwijnen) gezien. Aan het einde van de middag zijn we naar de camping gegaan. Bij aankomst kregen we een welkomstdrankje en werd ons gevraagd of we een shower of een facewash wilden :). We hadden geen stromend water in de tent, wel een kingsize bed haha. En aan de tent zat nog een stuk tent vast waar de wc was en de douche. De douche werd op verzoek gevuld met warm water en dan kon je door middel van aan een hendeltje te trekken even douchen. Goed geregeld dus! Na het opfrissen zijn we gaan eten. Omdat we de enige 2 gasten waren, ging dat erg vlot.

De volgende ochtend ging we op pad voor een hele dag gamedrive in Tarangire NP; we hadden de lunch weer bij ons! Overigens staat Tarangire niet alleen bekend om zijn olifanten, maar ook om de tse tse vliegen die er zjin.. Bahh... flink geprikt door die rotbeesten... Sowieso zaten we na 1 dag allebei onder de muggenbulten... waarschijnlijk in de douche gebeurd... Maar t mocht de pret niet drukken ;-).

We zagen al snel weer wrattenzwijnen, zebra's, impala's, giraffes, en na ongeveer een uurtje stopt de chauffeur bij een plek waar ook een andere jeep stil stond... Er bleken 2 cheeta's te zitten! Zooo gaaf!!! We hebben er een tijdje staan kijken en op een gegeven moment ging 1 er vandoor, die had een impala gespot...

Niet veel later zagen we onze eerste leeuw! Luierend onder een struik!
En natuurlijk ook weer veel olifanten gezien! Olifanten die de weg over staken, olifanten die lekker gingen badderen, kleine olifantjes! Super leuk!

Aan het einde van de middag gingen we weer terug naar de camping en daar volgde hetzelfde ritueel met douche en facewash haha. Inmiddels waren er meer gasten gearriveerd, en hadden we 's avonds met nog 4 anderen het avondeten aan een gemeenschappelijke tafel.

Op maandag gingen we op tijd weg, op pad via Ngorongoro naar de Serengeti. Dit was een lange reis met veel gratis massage (hobbeldebobbel wegen). Toen we aankwamen in de Serengeti was het eerst weer tijd om te gaan lunchen. Na de lunch zijn we nog op een heuvel naar boven gegaan waar we een hele mooie blauw/roze hagedis hebben gezien. Vanaf dit punt had je een mooi uitzicht over de Serengeti en zagen we al de vele gnoes. Toen we net na de lunch aan de echte game drive begonnen zagen we langs de kant van de weg een mannetjes leeuw! Wat mooi! En terwijl we door de Serengeti reden zagen we de vele gnoes rennen, als onderdeel van de trek van de gnoes tussen Kenia en Tanzania. We konden ons geluk niet op want niet veel later zagen we nog meer leeuwen!! Jonge mannetjesleeuwen en leeuwinnen!
Aan het einde van de middag reden we naar onze camping! Hier hadden we ook weer een mooie tent met bed erin en weer hetzelfde principe van de douche. Maar hier hadden we wel stromend water, dus facewash konden we gewoon in de tent doen en niet buiten de tent :).

De volgende ochtend (dinsdag) gingen we weer op tijd op pad voor een hele dag gamedrive in de Serengeti. We kwamen al snel hyena's tegen, zelfs 1 met een kleintje! Ook zagen we al weer snel leeuwen, tja, het wordt een beetje saai ;-).
Maar wat op ons allebei toch wel veel indruk gemaakt heeft, is de trek van de gnoes en de zebra's. We hebben er midden in gezeten. Zoveel gnoes en zebra's die achter elkaar aanrennen... Zo mooi! En af en toe moet er ook wat gedronken en gebadderd worden door de gnoes en zebra's. (filmpje)
En omdat het vandaag weer leeuwendag was, zagen we niet veel later weer leeuwen, mannetjes en 1 vrouwtje.
Verder hebben we nog veel vogels gezien, olifanten en nog meer leeuwen :).

Op woensdag gingen we vanuit de Serengeti naar de Ngorongoro krater. Onderweg weer veel leeuwen gezien; deze keer hadden ze net gegeten! In de krater hebben we ook weer veel zebra's gezien, maar ook buffels, nijlpaarden en neushoorns! We hebben de lunch bij de hippo pool opgegeten; gelukkig bleven ze rustig in het water.

Dit was onze laatste safaridag en voldaan zijn we naar Karatu gegaan waar we weer in een normale kamer met een normale douche ;-) konden verblijven; nadat we eerst nog even van het zwembad hebben genoten om al het stof af te spoelen!

De volgende ochtend gingen we op tijd weg, want we zouden via Kisongo en Arusha naar het vliegveld van Kilimanjaro gaan om naar Zanzibar te vliegen! We kwamen rond de theepauze aan op "mijn" school dus dat was leuk want de kinderen waren nog aan het buiten spelen. Die kwamen enthousiast naar me toe en vroegen zich natuurlijk af wie die andere "mzungu" was :). Verder kwamen er nog verzoekjes binnen voor kikkers en bloemen :). Haha.

We waren ruim op tijd op het vliegveld en hebben hier onze lunchbox opgegeten en vlogen aan het einde van de middag naar Zanzibar. Hier stond de chauffeur van het hotel al op ons te wachten en terwijl de zon langzaam onder ging, reden wij naar Nungwi, het noordelijkse puntje van het eiland. Uiteindelijk hebben we hier heel weinig gedaan; 's ochtends strandwandelingen, 's middags zwemmen in zee en tussendoor luieren, boekje lezen, puzzeltje maken, eten, drinken, slapen... Heerlijk!!!

Dinsdagavond vlogen we weer terug en afgelopen woensdagochtend zijn we weer veilig in NL aangekomen. Nu is het vooral weer wennen aan het ritme hier.

Het was heel lastig foto's te kiezen om bij dit verslag te plaatsen omdat we er best veel gemaakt hebben.... Maar tzt zal er een fotoboek zijn met de mooiste foto's :).

• 13 Maart 2015 - 14:40

Yeahhh... eindelijk het laatste verslag ;-) (ik heb er toch niet te veel om gezeurd?! hihi)
    Het ziet er super uit en wat gaaf dat Jeroen ook je school en de enthousiaste kids gezien heeft!
    De safari's zijn ook succesvol geweest, flink wat gespot!!
    Tja, en op Zanzibar relaxen is ook niet verkeerd.... ;-)
    SUPER!!
    Lekker nagenieten nu!
    Mier xxx

• 13 Maart 2015 - 16:33

Christie:

Welkom thuis. Jullie hebben duidelijk genoten en wij ook van jullie verslag dat weer herinneringen ophaalde.Geniet nog lekker na, veel liefs, Christie en Tom.

• 13 Maart 2015 - 17:42

Saskia:

Hoi Marieke,
    Dat klinkt als een heerlijke vakantie! En wat hebben jullie ontzettend veel leeuwen gezien :). Zanzibar was een perfecte afsluiting van jouw Tanzania tijd en jullie safari. Succes met de foto's uitzoeken.
    Groetjes Saskia

• 13 Maart 2015 - 18:36

Marlies:

Wow wat indrukwekkend allemaal. Zijn jullie al een beetje afgekickt?

• 14 Maart 2015 - 15:24

San:

Jemig dat is toch voorbij gevlogen. Ik kijk erg uit naar het foto boek dus niks luieren maar aan het werk haha
    het zal wel even erg wennen zijn weer terug. Maar welkom terug in Crooswijk :-))

• 15 Maart 2015 - 17:27

Robert:

Welkom thuis! Leuk alles te lezen, mooie set foto's weer. Herkenbaar. Nou, als het album gereed is de hele rapportage maar eens kijken! Idd, weer omschakelen, maar meestal gaat dat ook wel weer snel. Succes bij Heineken! Groeten, Robert